تفاوت انسان سخاوتمند و بخیل در کلام عالم آل محمد (ص)
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۴۰۸۱
حدیث امام رضا (ع) درباره انسان سخاوتمند و بخیل را در این گزارش بخوانید.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اهمیت حدیث در میان مسلمانان به این دلیل است که کلام معصوم، از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب میشود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهشهای تاریخی است.
امام رضا (ع):
اَلسَّخىُّ یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِیَأکُلوا مِن طَعامِهِ، و البَخیلُ لا یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِئَلاّ یَأکُلوا مِن طَعامِهِ.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سخاوتمند از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما بخیل از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نیز از غذاى او نخورند.
تحف العقول، ص ۴۴۶
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: امام رضا علیه السلام احادیث از معصومین فقه و اصول اسلامی م ن ط عام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا شیطان در یک لحظه تمام عباداتش نابود شد؟/تکبر؛تعرض به حریم خدا
به گزارش خبرنگار مهر، ایت الله هاشمی علیا تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق به شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» از «دعای هشتم صحیفه سجادیه» پرداخت و گفت: شیطان اساس تعصب را در عالم بنا نهاد.
وی افزود: خداوند به ملائکه و ابلیس که شش هزار سال در بین ملائکه و موعظهگر آنان بود و خدا را به زیبایی عبادت کرد، امر فرمود بر آدم که از گِل خلق شده بود سجده کنند و بدین ترتیب ابلیس را در ورطه امتحان قرار داد تا ذات ملک از ذات شیطان معلوم گردد.
هاشمی علیا اضافه کرد: خدا میتوانست آدم را از نوری یا عطری بیافریند که مانند آن در تمام هستی نباشد و همه طالب و تسلیم آن گردند؛ اما اگر چنین میکرد امتحان تمام نبود. خدا این برنامه را ریخت و شیطان به آدم سجده نکرد؛ زیرا خود را که از جنس آتش بود، از آدم برتر میپنداشت. چنین شد که شیطان در برابر خدا ایستاد و این به معنای جنگ با خداست که قطعاً آثاری در پی دارد؛ زیرا کبریایی و عزت مخصوص خدا و حریم الهی است که آن را برای کسی جز خود قرار نداده است.
تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر گفت: سرنوشت شیطان چنین شد که در اثر یک لحظه تکبر، تمام عباداتش نابود و از درگاه الهی طرد شد و از بهشت به جهنم سقوط کرد؛ چنان سقوطی که هرگز بلند نخواهد شد. حال وضع انسان که چنان عباداتی هم ندارد چگونه خواهد بود؟ چه کسی میتواند خود را از ابتلاء به چنین سرنوشتی در اثر تکبر ایمن بداند؟ به خصوص اینکه طبق فرمایش امیر مؤمنان علی (ع) در این خطبه، حکم خداوند در تمام عالم یکی است و فرقی بین افراد نیست.
وی در ادامه به برخی از آثار تکبر بر اساس برخی روایات اشاره کرد و اظهار داشت: پست و منفور شدن فرد متکبر در نظر مردم و محشور شدن به صورت حشرهای بسیار کوچک و زیر پای دیگران قرار گرفتن در قیامت. نقطه مقابل تکبر، تواضع است که انسان را رفعت میبخشد و نزد مردم عزیز و گرامی میکند. بنابراین انسان باید تلاش کند خود را تزکیه کرده، تواضع پیشه کند و همواره خود را از همه پایینتر بداند.
کد خبر 6101053 فاطمه علی آبادی