امام رضا (ع)؛ دژبانی مطمئن برای قلعه توحید / چرا مدیریت و امنیت جامعه باید دست اهل بیت (ع) باشد؟
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۴۲۲۷
حجت الاسلام عادل محسنی کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امام رضا (ع) امام مهربانی و به تعبیر آیت اللّه قاضی رأفت او لمس شدنی است و ایشان مظهر محبّت الهی هستند. اگر کسی با اخلاص به زیارت امام هشتم برود قطعاً رأفت کریمانه ایشان شامل حال او خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شعر فارسی که امام رضا (ع) در جواب عالمی خواندند
وی داستانی از یکی از علما درباره اینکه چگونه با اهل بیت (ع) ارتباط پیدا کنیم، نقل کرد و گفت: مرحوم علامه اشرفی که از بزرگان عصر خود بود، هنگامی که یکی از شاگردان ایشان قصد سفر به مشهد مقدس را داشت به او گفت که سلام ما را به امام رضا (ع) برسان و از ایشان پاسخ بگیر. شاگرد با تعجت گفت: سلام میرسانم، امّا چگونه پاسخ بگیرم؟ استاد فرمود: امام، امام الرئوف است؛ پاسخ تو را خواهد داد.
بیشتر بخوانید
ماجرای دیدار آیت الله بهجت(ره) با امام رضا(ع)/ در گرفتاری ها به چه کسی پناه ببریم؟+ فیلماین کارشناس مذهبی در ادامه افزود: وقتی شاگرد عازم مشهد شد در آنجا حال خوشی پیدا کرد و رو به روی ضریح علی بن موسی الرّضا (ع) را میبیند که بر قبر تکیه داده اند و او را نگاه میکند. شاگرد به امام رضا (ع) میگوید: استادم سلام رساند و از شما پاسخ میخواهد، حضرت پس از جواب سلام شعری به فارسی خواندند که بسیار نکته در آن نهفته است .
آینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب
حجت الاسلام محسنی در تفسیر این شعر و داستان گفت: اگر بخواهیم جوابی از آسمان و اهل بیت (ع) بگیریم باید تمام وجودمان خدایی باشد «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ»؛ آینه دل را باید صیقل داد تا آینه تمام نمای رخ یار شود.
علّت نامگذاری سلسله الذهب
حجت الاسلام محسنی در مورد علت نامگذاری حدیث سلسله الذهب تصریح کرد: امام رضا (ع) با ورود خود به ایران بذر محبّت و عشق به ولایت را در سراسر ایران کاشت و یکی از این الطاف که به یادگار گذاشتند هنگامی بود که به شهر نیشابور رسیدند و حدیث سلسله الذّهب را انشاء کردند که بسیاری از محدثین آن را نوشته و برخی نیز سینه به سینه این حدیث را نقل کرده اند ؛ این حدیث روایت زنجیره اش از علی بن موسی الرضا و اجداد پاکشان تا ذات باری تعالی میرسد و به همین دلیل سلسله الذّهب یعنی زنجیر طلایی، نورانی و درخشان نامیده شده است ؛ زیرا هم سند معتبر است و هم در اوج پاکی و پاکیزگی است.
شرط دژ بودن توحید الهی چیست؟
وی گفت: علی بن موسی الرضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی» کلمه توحید دژ الهی است؛ «فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» هر کس وارد این دژ بشود در امنیّت کامل از عذاب الهی خواهد بود، سپس در انتها فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ این دژ وقتی میتواند امنیّت در برابر عذاب داشته باشد که دژبانش امام رضا (ع) باشد. در اینجا امام مستقیم به مدیریت جامعه اسلامی اشاره میکند که وقتی عامل نجات از عذاب و امنیّت اجتماعی خواهد شد که دژبان این دژ امام معصوم باشد.
امام،مرز شناسایی توحید خالص از توحید ناخالص
این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: این مسئله بسیار مهم است که امام معصوم هم در مرحله تبیین حدود، مرزبان توحید خالص از توحید ناخالص باشد ، هم در صیانت از امنیّت جامعه اسلامی و همچنین در امور عقیدتی زیرا کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در جامعه اسلامی و انسانی وقتی میتواندعامل نجات و امنیّت همه جانبه بشر باشد که زمام مدیریت تربیت جامعه به دست کسی مثل امام رضا (ع) و امامان باشد.
امام بیانگر حدود توحید الهی
حجت الاسلام محسنی در باب اینکه امام حدود الهی را برای ما بیان میکند، ادامه داد: امام در مرحله معرفت، دژبان قلعه امنیّت الهی است و همچنین در تربیت عمومی جامعه ، مدیر و مجری است . در نتیجه اگر امام در چنین جایگاهی نباشد جامعه ای جز تکفیری های کنونی و خوارج ایجاد نمیشود.
امام محور ایجاد امنیت در جامعه
او در مورد اینکه امام در راس امور جامعه قرار دارد و ایجاد کننده امنیت است، گفت: با حدیث سلسله الذهب که امام هشتم در نیشابور نقل کردند ، این مطلب تبیین می شود که توحید در مرحله توصیف، تربیت و اجرا در جامعه اسلامی و انسانی باید به محوریّت دژبانی مانند امام رضا (ع) و معصومین (ع) باشد «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛ زیرا امام تنها ضامن اجرای توحید در جامعه انسانی برای رسیدن به «أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» یعنی همان امنیّت فکری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
دلایل به وجود آمدن انحرافات در جامعه
وی در انتها دلیل انحرافات موجود در جامعه را مطرح کرد و افزود: تمام انحرافات اجتماعی، سیاسی و اخلاقی وقتی ایجاد می شود که ما از توحید ناب الهی که مرزبان اجرای دستورات آن امام است، دور شویم تا جایی که آنقدر جامعه از خدا دور میشود که تبدیل به یک حیوان درّنده شده که به یکدیگر رحم نمیکنند ، مانند تمدنی که در برخی کشورهای غربی شاهد آن هستیم.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میلاد امام رضا حدیث سلسله الذهب دهه کرامت حجت الاسلام سلسله الذهب حدیث سلسله ش ر وط ه ا امام رضا ت جامعه امنی ت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانهها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به رسانهها گفت: رسانهها بر ترویج احادیث اهل بیت (ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند، زیرا رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام آن بزرگان نقشآفرین باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در بین امامان ما امام صادق (ع) به عنوان شیخ الائمه شناخته میشود، زیرا مطابق آنچه مشهور است، ایشان در سن 65 سالگی توسط ایادی منصور دوانیقی با زهر به شهادت رسیدند و تقریباً یکی از طولانیترین زمانها فرصت طلایی امامت حضرت به مدت حدود 30 سال بود.
استاد حوزه علمیه از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوران امامت امام صادق (ع) یاد کرد و گفت: نابسامانیهای سیاسی و انتقال قدرت از امویان به عباسیان، مسئله تعدد مذاهب فقهی، انحرافات فکری و گسترش فساد و اباحیگری از عواملی بود که در آن زمان وجود داشت.
او از دو اقدام مهم امام در آن شرایط یاد کرد و گفت: آن حضرت از یک سو سرمایهگذاری برای تربیت نخبگان انجام دادند تا اینها بتوانند جامعه را با فرهنگ نورانی اهل بیت (ع) آشنا کنند و از سوی دیگر به تربیت در سطح عمومی جامعه پرداختند که این نکته باید برای جامعه امروز ما نیز جنبه الگویی داشته باشد. خود امام(ع) و شاگردان حضرت در رابطه با تربیت انسانهای شایسته در سطح عموم اقدام کردند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به فضای سنگین در دوران پیش از امامت امام صادق (ع) اشاره کرد و ادامه داد: قبل از این دوران، دشمنان فضای سنگینی در جامعه ایجاد کرده بودند به گونهای که ائمه ما نمیتوانستند در آن فضا به نشر احکام دین بپردازند. ولی این فرصت طلایی هم برای امام باقر (ع) به وجود آمد و هم برای امام صادق (ع)، لذا اکثر روایات ما تحت عنوان «قال الباقر» و «قال الصادق» است.
ضرورت تلاش جمعی دستگاهها برای ادای حق مساجد
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خطاب به رسانهها گفت: رسانهها روی ترویج این احادیث سرمایهگذاری بیشتری کنند. رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت (ع) نقشآفرین باشد.
استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود به تبیین حدیثی از وجود نورانی امام صادق (ع) پرداخت و گفت: حضرت میفرماید «مَعاشِرِ الشّیعَةِ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ.» یعنی ای جمعیت ارزشمند شیعه! حرمت ما اهل بیت را پاس بدارید و مایه زینت و آبروی ما باشید و طوری رفتار نکنید که باعث شرمندگی ما به عنوان پیشوایان شما بشود. با ادبیات خوب با مردم حرف بزنید و از ادبیات فاخر استفاده کنید. هم حرف خوب بزنید و هم خوب حرف بزنید، زبان خود را از حرفهای بیهوده کنترل کنید.
او خاطرنشان کرد: کلمات اهل بیت(ع) منحصر به یک زمان نیست و ما نیز امروز مخاطب این کلام هستیم. همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند باید زبان خود را حفظ کنند. اول فکر کنند بعد سخن بگویند. انسان عاقل اول میاندیشد بعد سخن میگوید اما نادان اول سخن میگوید و بعد میاندیشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ایده رهبر معظم انقلاب در کتاب «انسان 250 ساله» پرداخت و اظهار داشت: استراتژی اهل بیت علیهم السلام در طول زمان بر یک اساس و هدف شکل گرفته است و آن هدف ثابت، هدایت جامعه بشری است. من توصیه میکنم که این کتاب را مطالعه کنید.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود به تبیین برخی مصادیق رفتارهای امام صادق (ع) در مواجهه با مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اعتقادی و اخلاقی پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت شیوه پاسخدهی به شبهات، تصریح کرد: پاسخ به شبهه گاهی نیاز به مبانی فلسفی ندارد و شیوه پاسخ به شبهه از اهمیت بالاتری برخوردار است.
انتهای پیام/